Let op! De website voor leden/mondhygiënist is verplaatst. Je kunt nu inloggen via www.nvmmondhygienisten.nl
Bezoek de mondhygiënist, want voorkomen is beter dan genezen

Een gezond gebit

Met een gezond en verzorgd gebit kun je probleemloos eten en schaamteloos lachen en een gezonde mond bevat geen gaatjes, bloedt niet en ruikt niet. Een mondhygiënist is dé professional die je niet alleen helpt een gezond gebit te krijgen maar vooral om die te behouden.

Er kan helaas nogal wat misgaan in je mond: gaatjes, ontstoken of teruggetrokken tandvlees, verkleurde tanden of een slechte adem en dat is nog maar het spreekwoordelijke topje van de ijsberg. Allemaal mondproblemen die behandeld kunnen worden, maar nog beter is ze te voorkomen. Een regelmatig bezoek aan de mondhygiënist is daarom erg belangrijk. Een mondhygiënist voorkomt namelijk samen met jou mondproblemen voordat ze kunnen ontstaan.

Een goede mondverzorging

Zelf kun je veel doen. Door twee keer dag je tanden te poetsen met een hand- of elektrische tandenborstel en een fluoridehoudende tandpasta voorkom je tandplak en gaatjes. Aangevuld met het reinigen tussen je tanden en kiezen (flossen, rageren, stokeren), een mondspoeling op zijn tijd en een tongschraper, ben je ontzettend goed bezig. Maar hoe goed je soms ook je best doet, mondproblemen kunnen tóch ontstaan. Een mondhygiënist kan je adviseren over de verzorging van je gebit, samen met jou bepalen wat voor behandeling noodzakelijk is om de problemen op te lossen en deze behandeling dan vervolgens ook uitvoeren.

Een gezond eetpatroon

Wist je dat niet alleen goed poetsen en reinigen tussen je tanden en kiezen (flossen, rageren, stokeren) van invloed is op je gebit? Ook je levensstijl en voeding kunnen een positieve of negatieve invloed hebben op de gezondheid van je mond. Te veel suikers en zuren of te veel tussendoortjes hebben een negatieve invloed en tasten je tandglazuur aan. Probeer daarom het aantal eetmomenten per dag te houden op maximaal zeven: drie hoofdmaaltijden en vier tussendoortjes. Zo krijgt je gebit tussen de maaltijden door voldoende tijd om te herstellen en is de kans op gaatjes kleiner. Probeer daarnaast zure dranken zoals frisdrank en vruchtensap zoveel mogelijk te laten staan en vermijd te veel suikers in eten en drinken.

Medicijnen

Medicijnen kunnen van invloed zijn op je gebit. Zo zijn er medicijnen die de productie van speeksel afremmen. En dat terwijl speeksel hard nodig is om je mond tussen eetmomenten door (er wordt immers zuur geproduceerd door de bacteriën) te neutraliseren. Kauwen op suikervrije kauwgom kan helpen de speekselproductie te stimuleren. Er bestaan ook mondspoelingen die je mond extra bevochtigen, mocht je een droge mond ervaren.